TAMADUN : Tamadun Indus

                                                 Kawasan penempatan Tamadun Indus

POLITIK & PENTADBIRAN
uPada tahun 2500 SM, Pemimpin adalah dari golongan pendeta dan berkuasa mutlak. Ketika ini, tamadun ini belum melaksanakan pemerintahan beraja.
uSemasa India diperintah oleh Dinasti Maurya yang diasaskan oleh Chandragupta Maurya (gambar) pada 351 SM, tamadun ini mengamalkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan monarki.
uGelaran raja bertukar menjadi maharaja apabila perluasan kuasa ke kawasan-kekawasan sekitar dilakukan.
uRaja memerintah dengan bantuan Majlis Penasihat. Empayar dibahagikan kepada 5 bahagian atau wilayah dan setiap wilayah diketuai seorang wizurai.
uPentadbiran awam termasuk Badan Perdagangan, Jabatan Kerja, Badan Upah dan Pendaftaran kelahiran, kematian dan pendapatan
uBandar-bandar dalam empayar Maurya ditadbir oleh satu badan yang dibahagikan kepada 6 jawatankuasa dan dianggotai 30 orang ahli.

uPada 273 SM, Tamadun Indus kemudiannya diperintah oleh Asoka.

      Chandragupta Maurya statue


              Illustration of Asoka, starred by Shah Rukh Khan

SOSIAl
uOrganisasi sosial merujuk kepada pembahagian anggota masyarakat kepada lapisan-lapisan social berbeza dari segi kuasa, kekayaan, gaya hidup, pekerjaan dan sebagainya
uOrganisasi Tamadun Indus terbahagi kepada dua , golongan atasan dan golongan bawahan
uGolongan atasan terdiri daripasa pendeta dan pedagang manakala golongan bawahan terdiri daripada petani, buruh dan hamba.
uGolongan pendeta dianggap golongan yg suci serta mempunyai hubungan paling rapat dengan tuhan. Mereka  memerintah dan mentadbir Negara kerana tiada sistem pemerintah beraja.
uGolongan pedangan dapat menjalankan kehidupan yang mewah kerana urusan perdagangan yang dijalankan adalah bebas.

uGolongan bawahan terdiri daripada golongan petani, buruh dan hamba.

uGolongan petani menjalankan aktiviti pertani di lading manakala golongan buruh akan menjalan tugas-tugas seperti menghantar bijirin , membina tembok dan menenun kain. Kerja-kerja seperti mengumpul, menyimpan bijirin yang dihasilkan oleh petani dijalan oleh hamba

uKedudukan organisasi sosial selepas kedatangan orang-orang Aryan. Sistem sosial masyarakat Tamadun Indus diperangaruhi oleh sistem kasta selepas kedatangan orang Aryan.Sistem ini menklasifikasikan penduduk mengikut pekerjaan mereka.

uGolongan paling tinggi dalam masyarakat dikenali sebagai Brahman yang berurusan dalam soal keagamaan serta spiritual dan mempunyai pegaruh yang besar dalam bidang politik dan pemerintahan

uGolongan kedua ialah Khastriya yang bertanggungjawab untuk menjalankan tugas ketenteraan seperti memberikan perlindungan kepasa Brahman dan menghadapi musuh taktala diancam Golongan Vaisya yang biasanya dirujuk kepada golongan ynag mempunya kekayaan khasnya golongan pedagang

uKasta yang paling rendah iailah Sudra yang biasanya dirujuk kepada golongan petani.
                                               Ksyatria
EKONOMI

u Masyarakat ini menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan, pertukangan, dan pembuatan.

u Aktiviti perdagangan secara khusus menbabitkan perdagangan luar termasuklah dengan Mesopotamia. Hubungan dagang antara kedua-dua tamadun dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia

u Penanaman seperti menanam makanan (barli, kacang dan sebagainya) dijalankan.

u Artisan-pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.


uMasyarakat ini telah manjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan, petanian, pertukangan dan pembuatan luar termasuklah dengan Mesopotamia.
uHubungan dagang antara kedua-dua tamadun dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia

uContoh hasil perdagangan termasuklah emas, gading gajah, manik, dan hasil pertanian.

uPetani pula menjalankan aktiviti bercucuk tanam terutamanya bagi tanaman makanan seperti barli, kacang, dan sebagainya.

u  Selain mencari pertani dan perdanagang, ada ahli masyarakat yang menjadi artisan. mereka terlibat dalam pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.

PERUNDANGAN

uPerundangan menjadi aspek penting untuk melihat perjalanan kerajaan dan keberkesanan pentadbiran.

uKitab Dharma Sastra dijadikan panduan untuk menggubal undang-undang dan dianggap kitab undang-undang Hindu yang tertua.

uRaja merupakan tunggak perkembangan tamdun. Oleh itu, raja dikehendaki memelihara kesucian dan kedaulatan undang-undang.

uGolongan Brahmin menjadi golongan dominan dalam bidang atau urusan undang-undang kerana golongan mahir tentang hukum-hakam agama.

uZaman Maurya, Undang-undang maharaja disampaikan sebagai titah dan perintah raja.

uTitah perintah raja diukir pada tiang batu yang didirikan di tepi jalan supaya undang-undang itu dibaca oleh rakyat.

uTiang ini dikenali sebagai Tiang Asoka.

uTiang didirikan pada zaman pemerintahan Asoka.
PENDIDIKAN

uTujuan pendidikan pada masa itu ialah melahirkan manusia yang alim.Pendidikan pada zaman itu berteraskan pelajaran yang terkandung di dalam beberapa veda.

uSemua pengetahuan yang dipelajari adalah berkaitan dengan agama.

u Pendidikan diwajibkan bagi semua yang ingin menjadi pendeta dan pendidikan ini dikendalikan oleh pendeta.

u Apabila seorang pelajar telah menerima benang yang dianggap suci, dia akan diletakkan di bawah jagaan seorang guru selama 12 tahun.

uPada masa itu pelajar tersebut akan menghafal semua veda dan belajar tentang astronomi.

u Apabila dia tua maka pengetahuan itu ditinggalkan dan hiduplah dia dalam alam pertapaan untuk mendapatkan tingkat nirvana. Bahasa yang digunakan ialah Sanskrit.

u Apabila tamadun Indus runtuh pada kira-kira tahun 1500 SM ( ada beberapa sebab seperti kerana banjir dan pemusnahan hutan yang menambahburukkan lagi bencana banjir dan juga serangan dan pembinasaan oleh orang-orang Arya) muncul pula tamadun Vedik orang Aryan (1500 SM hingga 450 SM)

.uBangsa Aryan yang datang dari Lembah Ganges dan tersebar ke selatan dan barat India itu telah memperluaskan lagi pengetahuan tentang agama dan sains.

uSemua pengetahuan ini terkumpul dalam sutra-sutra yang ditulis dengan mudah, pendek dan menarik untuk dihafal oleh kanak-kanak berumur 8 hingga 12 tahun. Pendidikan ini menolong meluaskan pengetahuan tentang kesusasteraan, agama dan hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan manusia.

uHasil kesusasteraan yang paling terkemuka ialah Dharma Sutra yang menyentuh tentang adat istiadat, tingkah laku dan undang-undang semasa.

uPerkara ini menjadi asas kepada buku perundangan Manu moden. Apabila agama Buddha berkembang di India, kuil-kuil memainkan peranan penting dalam penyebaran ilmu agama Buddha khususnya semasa diperintah oleh Asoka.

uPerkemabangan pesat dalam bidang agama ini telah memunculkan sebuah universiti di Nalanda, India Selatan yang menjadi tumpuan pengkaji agama ini bukan sahaja di sekitar India malah dari luar India seperti dari Nusantara .

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Powered by Blogger.

Kami lima bersaudara.. huhu

Kami lima bersaudara.. huhu
<3

Wikipedia

Search results

Do good deeds properly, sincerely and moderately and know that your deeds will not make you enter Paradise, and that the most beloved deed to Allah’s is the most regular and constant even though it were little.”

About me?? It's About us...